10 November 2010

sujud syukur...

salam kesyukuran di atas nikmat-nikmat yang dikurniakan Sang Pencipta kepada makhluknya (terutama kita)..



terkadang diri kita mendapat satu kenikmatan yang sememangnya kita inginkan. Contohnya, mendapat result exam yang sangat cemerlang (dean's list berjuta-juta kali), hajat kita dimakbulkanNya dan sebagainya.


Mahu tidak mahu, kita selaku hamba kena bersyukur kepada Rabbul 'Izzati... Hebat mana pun kita, besar mana pun kita, tinggi mana pun jawatan kita tetap kena bersyukur... Tidak boleh buat 'lebih kurang' jer dalam bab bersyukur...


Sujud syukur???
tak kan tak pernah dengar sujud syukur???!!!


sujud syukur ialah sujud yang dilakukan apabila seseorang itu mendapat kenikmatan daripada ALLAH swt atau terhindar dari bahaya & malapetaka. Ia juga sebagai tanda terima kasih kita kepadaNya di atas nikmat-nikmatNya.


dalam mazhab Syafi'e, sujud syukur tidak boleh dilakukan dalam solat. Ia hanya SUNAT dilakukan di luar solat. Hukumnya bukan wajib, namun adakah kita nie kacang lupakan kulit??? Sudah tak reti nak bersyukur kepadaNya, mulut sudah bisu untuk ucap ALHAMDULILLAH??? anggota badan sudah lumpuh untuk buat sujud syukur...???


sebelum kita melakukan sujud syukur, pastikan diri kita SUCI DARIPADA HADAS KECIL & BESAR, MENUTUP AURAT & MENGHADAP KIBLAT...


caranya:
angkat takbir, niat sujud syukur & terus sujud sekali SAHAJA... selepas itu, duduk macam tahiyyat akhir & terus bagi salam... senang jer kan??!!!!


so, tunggu apa lagi... jom zahirkan kita punya kesyukuran kepadaNya dengan sujud syukur (ini antara cara bersyukur, ada lagi yang lainnya)
kita sentiasa dapat nikmat yang lebih daripada orang lain... kita dapat result yang gempak, keturunan kita baik-baik belaka, ahli usrah di bawah kendalian kita berjaya 'diajar' dengan baik & sebagainya...


p/s: jangan tunggu ALLAH swt tarik nikmat yang dia bagi, baru nak menyesal sebab tak bersyukur...

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...