14 March 2011

Aku Pinta padaMu....


Ya Allah... aku brmunajat kpdMu atas bbrapa prkara:



  DUSTA  

janganlah Kau jadikan lidahku lancar sahaja apabila ingin brdusta,

bnyak sahaja buah fikiran utk menipu org laen,

tidak malu denganMU & mnusia skeliling dlm tutur kataku


jadikanlah lidahku kelu ketika mana aku trlintas utk brdusta,

jiwaku kacau memikirkanMU Yang Maha Mengetahui

mulutku trkunci seketika utk brbicara


jadikanlah aku mnusia yg benci akn sifat dusta

jadikanlah aku mnusia yg suka brckp benar & membenarkan apa yg benar

jadikanlah aku mnusia yg ikhlas & jujur dlm brkata2




  EGO  

janganlah kau ciptakan al-Kibr dlm hatiku wlau sebesar zarah

suka memperkecilkan org laen & memandang rendah kpd mereka

menganggap diriku lbih brilmu, lbih faham, lbih amal & lbih pngorbanan dri org laen

tidak mengiktiraf kelebihan yg org laen ada





jadikanlah hatiku di antara hati2 yg jauh dr al-Kibr

hati yg padanya tidak ada karat sombong

yg padanya juga ada sifat rendah diri


jadikanlah aku manusia yg menghormati & menyegani org laen

jadikanlah aku mnusia yg tidak lupa asal usulku (dari tanah ke tanah)

jadikanlah aku manusia yg hidupnya tidak bongkak & angkuh seperti Firaun & konco2nya

"tidak akan msuk syurga akan seseorang itu, yg pada hatinya ada al-Kibr walau sebesar zarah"
(al-Hadith)








  KEJAR POPULARITI  

jngnlah kau terbitkan dalam diriku sifat suka akan ke'femes'an

'happy' bila namaku meniti di bibir manusia

gilakan jawatan yg mana mnusia akn kenal diriku melaluinya

suka 'bising2' utk menarik prhatian mnusia sekeliling utk 'membina kroni'


jadikanlah akalku hanya brfikir utk ISLAM

amalanku hnya utk DIA bukan manusia semata

tidak kisah mnusia nmpak @ tidak akan kerja buatku

asalkan DIA mengiranya sbg amalan baik d kemudian hari


jadikanlah aku mnusia yg tidak mnjadi hmba sesama mnusia

jadikanlah aku mnusia yg mana hidup matinya kerna DIA

jadikanlah aku mnusia yg amalannya diterima & dikira

jadikanlah aku mnusia yg inginkan hidup yg sederhana, xdikenali mnusia pn xpa...

jadikanlah aku mnusia yg cakapnya kurang, 'action'nya melebihi kata2



  MENGUMPAT  

janganlah lisanku ini dilazimi dgn mengata @ mengumpat

sering menjadi pembawa mulut

menceritakn perihal sahabatku apa yg tidak dia sukai kpd sahabat yg laen


jadikanlah lidahku suka memuji sahabatku


benci mengata mereka apatah lagi mengumpat mereka


tidak mnjadi pnmbah rasa bila org laen mgumpat mereka




jadikanlah aku mnusia yg tidak sama sekali mengumpat sesama kami


jadikanlah aku mnusia yg tahan umpatan org laen


jadikanlah aku mnusia yg lari drpd 'majlis umpatan'





AMEENNN...


p/s: kenapa ganti nama 'aku' diguna??!!! supaya lebih dekat & lebih terasa kpd diriku dan yg membacanya... sekadar utk muhasabah diri d musim cuti...

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...