14 November 2011

Mengapa Qurban itu dipandang enteng???!!!




salam Eidul Adha 1432H

rasa nya mcm dah tlambat sgt tp xpe je kan.. huhuhu

1st of all, selamat berkorban kpd my fren smua yer

xkesah bkorban masa, pitis (duet), kudrat dsbnya...

smoga ianya besar di sisi Allah swt...






aku nk bkgsi 1 kisah yg aku rasa sgt tkejut & pelik kot bila aku dengar ia blaku d skeliling aku sdiri... Begini kisahnya:


Seorang makcik nie duk brbual dgn jiran dia la kan & tnya kt jiran dia:
"Taun nie gghebe mmano?"
(Tahun ni buat korban di mana?)



Selamba jer si pakcik nie mjawab:
"Tok gghebe pon... kalu nk make gak g beli jah... jimat sket"
(Tak buat korban, kalau nak makan nanti pergi beli jer, lagi jimat)
"Kalu gghebe 400++ya 1bhgian, kalu beli dging nge tule skali xsapa 400ya pong"
(Kalau buat korban, harga 1bahagian = rm400++, tapi kalau beli terus daging & tulang, xsampai rm400 pun)


Jawab mkcik nie:
"Xpo la, kito nk pahalo gghebe 2 hok peting"
(Xpe laa, yg kita nak adalah pahala buat korban)




alangkah 'dahsyat' pmikiran pakcik tsebut tntang korban kan...

ingat korban nie saje2 je ke...

cuba relate dgn sirah Nabi Ibrahim a.s. dgn anaknya Nabi Ismail a.s. sket...

huh! huh! huh!










Maka tatkala anak itu sampai (pada umur sanggup) berusaha bersama-sama Ibrahim, Ibrahim berkata: "Hai anakku sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahwa aku menyembelihmu. Maka fikirkanlah apa pendapatmu!" Ia menjawab: "Hai bapakku, kerjakanlah apa yang diperintahkan kepadamu; insya Allah kamu akan mendapatiku termasuk orang-orang yang sabar".
(surah as-Saffaat, 37:102)




p/s: mode menjadi lbih baek & rajin utk next tyme... 

1 ulasan:

fairuspeng said...

tak sabar nak makan adik korban adik fahmi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...